Списание “Българска наука”, автор: Атанас Симов, 14 г.
Науката може да бъде вълнуващо изживяване, с което покоряваме светове. Тя кове бъдещето, открива ни неограничени възможности да изследваме света – извън рамките на времето и пространството. Чрез нея стигаме до места, за които един човешки живот не би бил достатъчен. Често заниманията с наука са привилегия на възрастните. Благодарение на интернет и неограничения достъп до информация обаче, става все по-достъпна и за деца и младежи.
Възможностите да се занимава едно дете с наука са много по-големи, отколкото преди 50 години. Не винаги училището успява да ги осигури особено що се отнася до космически науки! Казвам се Атанас Симов и уча в математическа гимназия “Д-р Петър Берон”, гр. Варна и през 2016 г. кандидатствах за участие в космическия лагер Space Camp Turkey. С есето ми на тема “Марс, Земята и скритата Вселена” спечелих стипендия и през август 2016 г. заминах. Целта на тази статия е да ви разкажа за моята малка стъпка в космоса, която беше голям скок за мен. Защо, може би се питате? Кое може да е толкова важно за един младеж на 14 години, когато говорим за космически науки? Не е ли вече старомодно да искаш да станеш астронавт или учен? Моят отговор: Напротив.
Космическият лагер в Измир е място, където науката придобива реални измерения за децата.
Той дава възможност да се докоснем до нея още в много ранна възраст (9-15 години) като в света има 3 такива космически лагера за деца и младежи – един в САЩ, Канада и в Турция, Измир.
Разбери повече за БГ Наука:***
Околната среда и изгледа на сградата наподобяват на типичен космически център. Пред входа му е разположен уголемен модел на ракетата Сатурн 5. Тя е била използвана за изпращането на човек до Луната през 60-те години. Интериорът на сградата също придава невероятна атмосфера, като главните помещения наподобяват тези на Международната космическа станция. Атмосферата създава условия учениците да се превърнат в истински учени-астронавти.
Основополагащ елемент от работата на учения е работата в екип, затова всеки лагерник е разпределен в определен отбор. Всеки отбор е воден от млад учител, с когото начинаещите астронавти могат да се консултират и който насърчава тяхната научна дейност.
Така се започва и с обучението за млади астронавти и симулираната мисия в Космоса. Работата започва с експерименти като пресъздаване на ракетен двигател с химични елементи, отглеждането на растения с хидропоника и управлението на марсиански роувър.
Следващата стъпка от подготовката за мисиите е използването на реални симулатори на НАСА. Лагерът разполага със 7 такива, които са напълно обезопасени и проверявани всеки ден. Придвижването в безтегловност, ходенето по лунната повърхност и управлението на реактивна раница са само част от тях. Така участниците в международния лагер преживяват подготовката на истинския астронавт. Измерванията, отчитането на физичните и математическите закономерности са съществени за успешно справяне с мисиите. Те се отнасят главно към нютоновата механика, чрез която се изчисляват различни аспекти от мисиите. Тя представлява 3-те закона на класическата механика, като пример за това е симулаторът за нулева гравитация. За да намерят начин за по-лесно разрешаване на редица от предизвикателства, пред които се изправя и истинският астронавт, бъдещите учени могат да използват законите на Нютон.
В лагера е включен и симулатор, даващ възможност да се пренесем и на други светове. Гравитационен стол симулира лунната гравитация. За разлика от стената с нулева гравитация той използва система от пружини и закона на Хук, който гласи, че силата на пружината е пропорционална на опъна ѝ. На него учениците могат да правят научни изследвания като събират проби от повърхността на Луната.
Най-важната част от обучението на младите астронавти е финалната мисия. Тя включва изпълнението на мисията STS-124, изпълнена със совалката Дискавъри до Международната космическа станция (МКС). Това поставя децата на местата на истинските астронавти, участвали в мисията, като влязат в своите роли на пилоти, учени, инженери и навигатори. За тази цел лагерът използва най-големия си симулатор, представляващ кабината на совалката. Совалките са били едни от най-често използваните космически летателни средства на човечеството, като се използват от 1981 до 2011 г. Те са били създадени за многократна употреба и за строежа на Международната космическа станция, експерименти в космоса и пренасянето на различни сателити в ниска земна орбита, включително и телескопа Хъбъл. Могат да носят товар до 12 500 кг. Дискавъри е била най-използваната от седемте совалки, като последната ѝ мисия се изпълнява през 2008 г. и се нарича STS 124. Нейната цел е била скачването с МКС и построяването на важни части от нея. Накрая, след дългочасовата мисия, децата ще бъдат наградени с отличия за изпълняването на множеството задачи.
Совалката може да побере 7 души на борда си, като има командир, пилот, двама инжинери и 3-ма учени. Всяко едно от действията на совалката се навигират от комуникационния център на Земята, а за да се осъществи прикачването се налага също широка прецизност в изчисленията на астронавтите на борда на МКС. Скачването в орбита се осъществява чрез уравновесяване на скоростта на двете тела.
По време на програмата Space Camp Turkey ние имахме възможността да се срещнем и да разговаряме с астронавтката Дороти Меткалф Линдербъргър и да я попитаме някои от най-интересните въпроси, свързани с нейното космическо пътуване в Космоса на борда на совалката Дискавъри. Мисля, че за всички нас, тази среща беше изключително важна и неповторима, защото е рядка възможност да видиш човек и да разговаряш с човек с такова невероятно приключение в Космоса. От това разбрах, че ставането на астронавт не е невъзможно, а напротив. Нужните елементи на един астронавт са степен бакалавър по инженерство, природни науки, технологии или математика, също е необходимо преминаването през физическите и психическите тестове и работен стаж от 4 години в съответната космическа агенция. Това на пръв поглед изглежда трудно, и наистина е, но с нужните умения, знания и образование – всеки може да стане астронавт.
Space Camp Турция е една от многото начални точки за децата. Чрез него науката придобива ново ниво и ги насочва към комбинация от математика, физика, биология, химия, история, география и други науки като някои от тях може да определи дори и бъдещата им професия. Начинът, по който лагерът запознава учениците с науката е необикновен и вълнуващ. Това им дава невероятен напредък и в училищната система, тъй като те вече ще могат да творят и ще мислят по нови иновативни начини. Чрез такъв вид лагери, се създава не само една невероятна научна среда, но и научната среда на бъдещето!
А как този лагер промени мен?
В момента участвам в 4 проекта по темите: аерокосмическо инженерство, подобряване на земната биосфера, роботика и ракетостроене. В Space Camp Turkey видях професионализъм и високи технологии, което ми показа, че успехът идва с опита, търпението и постоянството. На всички мои връстници, които за първи път чуват за лагера, искам да споделя, че може да опитат и да кандидатстват* за участие и стипендия, за да стигнат до голямата наука.
10, 9, 8……….3..2..1, Атанас Симов, излитаме!
*Конкурсът за български участници в Space Camp Turkey се провежда всяка година от официалния представител на програмата за България Център за творческо обучение. Крайният срок за подаване на есета и видео есета специално за читателите на сп. Българска наука е удължен до 15 март 2017 г. За повече информация може да посетите сайта https://spacecamp.cct.bg/.
Атанас Симов е ученик на 14 години в математическа гимназия “Д-р Петър Берон”, гр. Варна. През 2016 г. заедно с още 30 български деца и младежи посещава космическия лагер към НАСА Space Camp Turkey от 7 до 13 август, където се обучава в космическите науки и научните достижения, свързани с излитането на човека в космоса. Завръщайки се от Space Camp Turkey започва работа в 4 независими проекта, свързани с роботика, аерокосмическо инженерство и други. Разказва, че благодарение на лагера е получил увереността да се занимава с наука и за в бъдеще.